Bouw

Dé 5 tips bij het vormen van strategie

De praktijk laat zien dat vrijwel alle organisaties een eigen manier hebben om hun plannen voor komende jaren in te vullen. Dat brengt ook uitdagingen met zich mee: organiseren we een HEI-dag en waar gaan we het dan over hebben? Welke informatie moet daar dan uitkomen en hoe zorgen we dat we de hele organisatie meekrijgen? 

Dat zijn best lastige vragen, maar het gaat erom een manier te vinden die werkt. Een vaste manier is er dus niet, maar hoe dan wel? Wij hebben een aantal veelgehoorde situaties op een rij gezet en geven daarbij 5 tips.

  1. Verplicht “rondje over de hei”: Oké, anders…, maar hoe dan…?

    Het klinkt logisch, maar het middel moet het doel ondersteunen en is daarom geen doel op zich. Onderwerpen die inhoudelijk gaan over het werk, mogen best op kantoor besproken worden. Dat doen we normaal toch ook? Als je aan de slag gaat met bijvoorbeeld het vernieuwen van de missie en visie, kies dan een plek die collega’s uit de dagelijkse sleur trekt. Onze tip: het mag best leuk zijn, dus combineer het bijvoorbeeld met een sportieve activiteit!

  2. Mooie plannen, maar de drukte van alle dag vraagt alle energie waardoor we punten van vorig jaar doorschuiven: Hoe bepalen we dan de urgentie?

    Maak samen helder welke belangrijke thema’s en doelen er zijn. Hoe gaan die thema’s bijdragen aan de missie, visie of de volgende stap? Als je dat uitspreekt, maak je met elkaar zichtbaar dat strategie belangrijk is. Onze tip: blijf kritisch! Waar doen we het voor en waarom? En doe het vooral niet als deze vraag niet beantwoord kan worden.

  3. Je kent het wel: de energie is al weg aan het begin van de strategiesessie bij het terugblikken op vorig jaar. Bijvoorbeeld door het evalueren van de doelen van het voorgaande jaar aan de hand van “stoplichten”.

    De goede energie wil je juist behouden om vooruit te kijken. Knip het programma daarom op in de onderdelen ‘terugblik’ en ‘vooruitblik’ en sluit elk onderdeel expliciet af voordat je doorgaat naar de volgende. Zorg voor een activiteit tussendoor, deze activiteit geeft een boost aan het energielevel. Onze tip: organiseer beide onderdelen op een andere dag.

  4. De een wil het hebben over de doelen van komend jaar, de ander “het waarom” van de organisatie herijken, de volgende de commerciële propositie herijken en de ander vooral “elkaar even goed in de ogen kijken”. En nu…

    De kracht van samenwerken zit in het vinden van overeenkomsten en het benoemen van verschillen. Haal voordat je aan een strategiesessie begint de belangrijkste thema’s op en bespreek samen overeenkomsten en verbanden. Veel zal samenhangen en er zullen altijd meerdere belangrijke thema’s zijn. Onze tip: maak thema’s leidend in het programma of het traject, dat zijn namelijk dé belangrijkste onderwerpen waar het over moet gaan.
  1. En tot slot de vijfde en onze belangrijkste tip: het vormen van plannen en doelen voor de komende jaren hoeft niet in één keer af. Sterker nog, hoe organisaties omgaan met (dagelijkse) veranderingen en daar in proberen te verbeteren is een continu proces. Een gezamenlijk beeld creëren van waar je in ieder geval mee aan de slag wil, geeft houvast in deze veranderlijke wereld en bepaalt het succes van een organisatie.

Meer informatie

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met Sebastiaan Tiemessen en Jetze Visser.

Terug

Top