Bouw
Aantrekkelijk werkgeverschap, hoe doe je dat?
Aantrekkelijk werkgeverschap was het thema voor de bijeenkomst van het Human Capital netwerk in de bouwsector op 15 maart 2022. Een onderwerp waar voor veel organisaties op dit moment de focus naartoe gaat, dat kan ook niet anders met deze krapte op de arbeidsmarkt. In een periode als deze is de focus op bestaand personeel net zo belangrijk, zo niet nog belangrijker, dan het werven van nieuw personeel.
Het zijn van een aantrekkelijk werkgever betekent dat je mensen aan je bindt op een dusdanig kwalitatieve manier zodat ze gezond, tevreden en effectief zijn. Zo voorkom je dat medewerkers van baan veranderen, uitvallen of niet meer goed kunnen presteren. Tevreden medewerkers zijn productiever wat eveneens bijdraagt aan de winst van de organisatie.
Tijdens de bijeenkomst hebben we gesproken over de hygiëne-motivatietheorie van Hertzberger (1959). Hiermee geeft Hertzberger aan dat, naast dat de basis op orde moet zijn (de hygiëne factoren) medewerkers pas tevreden kunnen zijn als er ook aandacht gegeven wordt aan motivatiefactoren. Met hygiëne factoren wordt bijvoorbeeld het loon bedoeld, de werkzekerheid en werkomstandigheden. Motivatiefactoren gaan over het toekomstperspectief voor medewerkers, de waardering, het teamgevoel en bijvoorbeeld de privé- werkbalans.
Binnen BdB dragen we met ons werk altijd bij aan de motivatiefactoren binnen de organisaties van onze relaties. Ter voorbereiding op de bijeenkomst over Aantrekkelijk Werkgeverschap hebben we daarom ook onze collega’s naar tips gevraagd die we konden delen met de deelnemers. We delen onze top 10 tips natuurlijk graag breder!
Aantrekkelijk werkgeverschap, hoe doe je dat?
- Bepaal met de hele organisatie/team de strategie van de organisatie of het team (echt samen);
- Faciliteer medewerkers in het opstellen van persoonlijke doelen en neem deze mee in de gesprekkencyclus met medewerkers;
- Creëer overzicht in het functiehuis en bijhorende doorgroeimogelijkheden per functiegroep en vertaal dit naar persoonlijke opleidingsplannen;
- Voer exitgesprekken; zo kom je erachter waarom medewerkers weg gaan en speel hierop in;
- Organiseer verbinding tussen medewerkers met dezelfde achtergrond of functie door werkgroepen op ontwikkelingen in de markt of intervisie;
- Schep inzicht in persoonlijkheden door middel van persoonlijkheidsprofielen (bijvoorbeeld DISC) en haal hiermee meer uit de teams en zet individuen in hun kracht;
- Organiseer meerdere keren per jaar een sociaal event voor de organisatie of het team (denk hierbij aan projectbezoeken, pub quiz, museumbezoek of inspiratielezing);
- Faciliteer een startperiode en begeleiding bij instroom, organiseer bijvoorbeeld wasstraten, daarmee heb je de cultuur gelijk geïnternaliseerd;
- Maak een bewust plan voor het aantrekken en behouden van personeel, wie wil je echt behouden en speel in op de wensen en behoeften van deze doelgroep;
- Wees eerlijk en duidelijk wat je te bieden hebt en wat niet. Eerlijkheid loont.
Kortom bepaal jouw focus voor Aantrekkelijk Werkgeverschap en zorg dat medewerkers tevreden zijn en blijven! Mocht je vragen hebben naar aanleiding van bovenstaande kun je ons altijd bereiken.
Maaike Korenstra (06-20606561) m.korenstra@bdbgroep.nl of
Rosa Bosman (06-82761737) r.bosman@bdbgroep.nl
Het Human Capital Netwerk in de bouwsector
Vanuit BdB geloven we erin dat als we inderdaad onze zorgen en uitdagingen delen we er allemaal beter van worden. Niet voor niets hebben we drie jaar geleden het Human Capital Netwerk opgericht voor iedereen in de bouwsector met HR en/of het opleiden van medewerkers in hun portefeuille.
Wil je graag een keer een bijeenkomst bijwonen en/of graag op de hoogte blijven van ons netwerk? Meld je dan aan via onze website of stuur een mailtje naar info@bdbgroep.nl.